להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 


 

 כמעט בכל יום יש חדש בקהילת אלכסנדריה. כשאני כותב "חדש, זה לא לרעה אלא לטובה.

בית הכנסת "אליהו הנביא" באלכסנדריה.
אני לא יודע עד כמה הנכם מודעים, קוראים יקרים, לתוכנית מבנה בית הכנסת הזה. משני צדדי ההיכל קיימים שני חדרים נסתרים. בחדר האחד היו מקיימים בעבר סעודות של שמחות או אזכרות, להבדיל. חדר זה כיום מטופח ונקי. בצד השני נמצא חדרו של השמש ולידו, עד לפני כמה חודשים, חדר נוסף אשר שימש כחדר כספת עמק.
לאחרונה החליטו בקהילה לפתוח את החדר הזה ולראות מה בתוכו. והנה, בכניסתם לחדר, התגלה לעיניהם אוצר ענק ובלום שאני, הכותב, לא יודע מה אפשר לעשות עם אוצר רוחני וגשמי זה. אותו אוצר כולל בתוכו עשרות כלי קודש נחושת וכסף טהור, בין היתר, פמוטים לשבת, חינוכיות, טסים וכתרים לספרי תורה וכלים להנחת שמן ליד ההיכל, שכולם מכסף טהור. כל האוצר, שאיני יכול לאמוד את שוויו, הועבר לאחד מחדרי משרד הרבנות הסמוך. החדר הזה שופץ והוכן במיוחד לכך. חל כלים נתלו על תקרת החדר, ושאר הכלים הונחו בארונות. הכלים מוספרו, ויש עליהם שמירה עשרים וארבע שעות ביממה.

קבר ר' יעקב אבוחצירא ז"ל בדמנהור.
בינואר השנה מלאו 128 שנה לפטירתו של רבי יעקב אבוחצירא המכונה "האביר יעקב". אבי שושלת רבני משפחת אבוחצירא של הדורות האחרונים.
הרב אבוחצירא נפטר בשנת 1880 והוא סוב של הבבא סאלי. לאחרונה נחנך במתחם בית העלמין בו קבור הרבי, בעיר דמנהור שבמצרים, מבנה חדש שהוקם על קברו על ידי אחד מחשובי האדמו"רים של משפחת אבוחצירא- רבי דוד אבוחצירא מנהרייה. זאת לאחר 28 שנים בהן השלטונות המצריים לא אפשרו את שיפוץ מתחם הקבר ולא נענו גם לבקשתם של שרים ישראלים בכירים. השיפוץ יאפשר את קליטתם של אלפי יהודים שנוהגים לפקוד את הקבר להתפלל ולהשתתף בהילולה לזכרו.
למרות מאמץ משפטי בן שלוש שנים, ולאחר ארבעים שנה שהמקום לא זכה לשיפוץ כלשהוא. אך לאחרונה, שופץ קברו של הצדיק הודות למימון של יהודי מארצות הברית בעלות של 70,000$, והוא מוכן לביקור של כל יהודי מכל מדינה בעולם. עוד שופץ חדר האוכל הענק הממוקם במקום כבר קרוב למאה שנה, ונתבשרנו כי יהודי מישראל מממן מכיסו הפרטי אוכל לכל בהאים בימי הזיירא. בנוסף לכך, קיבלה על עצמה הקהילה מהשנה הקרובה לארח קבוצות המגיעות לביקור ולתפילה בקבר בדמנהור. הביקור יכלול תפילה בבית הכנסת, מידע על הקהילה וארוחת צהריים מלאה וכשרה, כמובן.

קבר הרב נתן עמרם ז"ל.
בנוסף לשיפוץ קברו של אבוחצירא, שופץ בחודשים האחרונים גם קברו של הרב נתן עמרם ז"ל,שהיה רבה של אלכסנדריה לפני 150 שנה. הקבר נמצא בשכונת מזריטה בבית העלמין מס' 1.


בית העלמין מס' 1.
אף בית עלמין זה נמצא בתהליך של שיפוץ יסודי, במימון הקהילה ועיריית אלכסנדריה: בחודשים האחרונים נוקה בית העלמין מכל עשב השדה הצומח במקום, העצים סודרו מחדש, ומתוכננת סלילה של מעברים בין הקברים לנוחיות המבקרים.

בית העלמין מס' 2 בשכונת שטבי.
שיפוץ בית עלמין זה נמשך על- יד הקהילה במימון קבוצת "נבי דניאל" מצרפת. גם בבית העלמין הזה ובבית העלמין מס' 3, השיפוצים כוללים ניקיון יסודי, ובהמשך, סלילת מעברים בין הקברים.

הספרים בבית הכנסת "אליהו הנביא".
ארונות הספרים במקום נוקו וסודרו לאחרונה. ואני, הכותב, הצלחתי לערוך רשימה חלקית של ספרים שהיא קטנה ומזערית, ולפי דעתי סידור ספריית בית הכנסת ומספור ורישום הספרים יארכו כשבועיים. ואני מאמין שבקרוב מאוד הדבר ייעשה כראוי.

תמיכה הקהילה בשרידי היהודים .
הקהילה עדיין ממשיכה לתמוך בעשרה יהודים, תמיכה כלכלית, נפשית ורוחנית. הם מקבלים בכל חודש סכום של 350 לירות מצריות ותרופות על חשבון הקהילה. לאחרונה, במימון הקהילה, עברה גברת קלייר מזרחי שני ניתוחים באחד מבתי החולים הטובים באלכסנדריה, וזוהי רק אחת הדוגמאות. לפני כמה חודשים נפטרה גברת מריני. בנה, שגר וחי במצרים מאז נולד, היה בשנים האחרונות רחוק מאוד מן הקהילה, אך מאז מתה עליו אימו, החל להתקרב ולהגיע לכל פעילות סדירה שיש. והנה, זכינו לעוד יהודי שהוא גבר שצריכים אנו לא כמו אוויר לנשימה.
הקהילה גילתה עוד יהודיה בת עשרים, העובדת כיום במשרדי הקהילה בתור מזכירה ראשית שמה מריזה, מצאצאי בית גלאנטי מירושלים.

הוצאה לאור של ספרי דת.
לקראת השנה החדשה עומד לצאת לאור ספר אשר בו שלושה חלקים: החלק הראשון- "חוק נתן" לרב נתן עמרם ז"ל, שהיה רב ראשי באלכסנדריה לפני 150 שנה, החלק השני- קונטרס "כלי מלחמה", והחלק השלילי- "בית ספר יהודי" שחובר על- יד החכם מרדכי בן שלמה לוי ז"ל, שהיה גבאי בית הכנסת ,שערי צדק" באלכסנדריה. חלק זה מכיל תשובה לשאלה ששלחו רבני קהיר לרבני אלכסנדריה בעניין עשיית יין כשר. הספר יצא בתמיכת ובעידוד הקהילה.

החזרת רכוש של הקהילה.
הקהילה זכתה במשפט שערכה נגד פולש מקומי לאחד מהמבנים שבבעלות הקהילה. הפולש אולץ לפנות את המבנה הנטוש. שחזר כמובן לבעלות ולחזקת הקהילה.